Wat voor jou écht ontspannend werkt

 
Wat doe jij als je thuis komt na een lange dag werken? De meeste mensen zeggen ‘lekker ontspannen’– maar als ik doorvraag en hun antwoorden hoor, klinkt het voor mij vaak niet als échte ontspanning.

Het gevolg daarvan is dat mensen denken dat ze ontspannen, opladen. Maar in werkelijkheid raakt hun batterij steeds verder leeg. Sommige kunnen heel lang doorgaan op hun reserve. Echter, als er minder energie binnenkomt dan er uitgaat, komt er een moment waar die batterij op raakt. En dan heb je echt een probleem, want je batterij laad je niet in een nachtje weer op, ook niet in een weekje vakantie.

 

 

Daarom ben ik een grote voorstander van regelmatige ontspanning, zoals:

  • dagelijkse momenten die niet lang hoeven te zijn, wel frequent.
  • wekelijks een dag plannen waar je tot rust komt
  • maandelijks een oplaad weekend
  • jaarlijks 2 weken vakantie aan een stuk
 
Maar wat doe je dan in die momenten? Hoe kun je écht ontspannen en tot rust komen? Als je ‘s avonds altijd wel aan het werk of op Netflix zit, kan het zijn dat je niet weet wat je anders zou kunnen doen. Sommige moeten eerst ontdekken welke activiteiten voor hun echte ontspanning zijn en hun batterij duurzaam opladen. En voor wie al wat weet is het leuk zijn om nieuwe vormen uit te proberen. Want hoe meer afwisseling er in de ontspanning is, hoe duurzamer het is.

 

 

Laten we daarom eerst het woord ontspanning nemen. Ik lees ont – spannen: de spanning die zich in de loop van de dag heeft opgebouwd weer los laten. Dus is het de vraag om wat voor spanning het bij jou gaat, met jouw werk, jouw routine en uitdagingen. Om vervolgens te ontspannen zou je iets willen doen wat een tegenovergestelde werking heeft, waardoor het samen in balans is.

 

IETS DOEN WAT EEN TEGENOVERGESTELDE WERKING HEEFT, WAARDOOR HET SAMEN IN BALANS KOMT.

Als je bijvoorbeeld de hele dag achter een beeldscherm zit, worden je spieren stijf en gespannen, en heeft je lijf beweging nodig om goed te ontspannen. Het hoeft geen sport te zijn – een yoga les of wandeling is ook uitstekend.

De werkbelasting kan echter ook andere vormen nemen. Daarom is het goed om op verschillende dimensies in te zoomen: de mentale en emotionele spanning, de voldoening die we wel of juist niet vinden, etc. Bovendien hebben de meeste banen verschillende soorten belasting of uitdaging geven, en dus zijn er ook verschillende vormen van ontspanning nodig.

 

Een paar voorbeelden

om je te helpen ontdekken wat jou échte ontspanning kan geven.

JOUW WERK:

WAT ONTSPANT:

Zitten

kantoor werk, weinig afwisseling in handelingen

Lopen

regelmatig bewegen vooral met grote spiergroepen

Veel met mensen

naar wie je moet luisteren en met wie je rekening moet houden

Even alleen zijn

contact met jezelf maken en rekening met jezelf houde

Veel visuele prikkels

omdat je bijvoorbeeld achter een computer werkt

Geen beeldscherm

buiten zijn, kokkerellen, muziek beluisteren, etc.

Richtlijnen volgen

dingen doen zoals het van je wordt verwacht

Creatief bezig zijn

dansen, kleuren, klussen, spelen, schrijven, zingen, tuineren, etc.

Leiding geven

veel verantwoordelijkheid dragen over de gang van zaken

Een ander volgen

niet over alles na hoeven denken maar even los laten

 

Hoe meer voldoening iets jou geeft, hoe meer je daarmee ontspant en oplaadt. Als je nog geen hobby hebt, zoek er een die bij jouw past, ga nieuwe dingen uitproberen en kijken wat je er van vindt.

 

En hoe gaat het met jouw batterij?

  • Hoe ziet de balans tussen inspanning & ontspanning er uit?
  • Wat zou jij vandaag al kunnen doen om nog beter op te laden?

 

Deel jouw ervaring of vragen in de comment,
ik kijk er naar uit om je te lezen en zal er zeker op reageren!
Click Here to Leave a Comment Below 0 comments