Voor goed veranderen

 

De meeste van ons saboteren ons eigen (werk)leven. Met ongezonde patronen of gewoontes die ons ervan tegen houden op bepaalde gebieden vooruit te komen, te groeien en bloeien.

– Het kan van alles zijn: zich steeds overwerken, geen ‘nee’ durven zeggen, ongezond eten, werk niet los kunnen laten, altijd te laat naar bed gaan, te vaak alcohol drinken, collega’s afsnauwen, rommelig werken… Iedereen heeft wat. –

 

Niet dat we niet al geprobeerd hebben er van af te komen. In tegenstelling! We hebben ons vaak voorgenomen het echt niet meer te doen. Maar als puntje bij paaltje komt blijkt de gewoonte sterker dan het voornemen.

 

 

Daarmee neemt het vertrouwen in ons vermogen om voor goed te veranderen af. Dus dan maar relativeren, zich er bij neer leggen met excuses als ‘ik ben eenmaal zo’. Of je neemt het jezelf kwalijk en houdt aan die ervaring een lading aan schaamte ‘wat ben ik toch zwak’.

En dat terwijl het meestal niet jouw schuld is dat het niet gelukt is. In de meeste gevallen had ik je kunnen voorspellen dat het niet zou lukken. Niet vanwege wie je bent. Maar vanwege de aanpak waarmee je aan de slag ging.

 

Omdat niemand jou geleerd heeft hoe men succesvol veranderd. En dus maakte jij het jezelf erg moeilijk, onbewust natuurlijk.

 

Het goede nieuws is dat er tegenwoordig heel veel bekend staat over hoe wij mensen voor goed kunnen veranderen. Gedragsverandering is een hele wetenschap geworden, met een schat aan kennis over wat wel en niet werkt.

Ik heb me er in verdiept, cursussen gevolgd en zelf uitgeprobeerd. In dit artikel wil ik 2 parels uit mijn ontdekkingen met je delen: zodat ook jij voor goed kunt veranderen op je werk.

 

1) Veranderen is een leerproces

In tegenstelling tot wat we vaak denken is veranderen niet een kwestie van ‘gewoon doen’. Je tanden poetsen – of iets anders wat al een gewoonte is – kun je ‘gewoon doen’. Je hersenen zijn er immers in getraind, ze weten al precies wat ze moeten doen.

Maar een nieuwe gewoonte ontwikkelen moet je leren. En dat kost zowel tijd als energie. Denk aan het leren van een nieuwe taal of een nieuw software leren gebruiken. En fouten maken hoort – helaas – bij het proces. Die zijn zelfs nodig, want leerzaam. Dus schik er niet van als het gebeurd.

 

 

Wanneer je met iets wilt stoppen is het niet veel anders. Je zult namelijk een alternatief moeten vinden op je huidige gewoonte. Niets doen is zoals nergens aan denken: moeilijk om je er toe te dwingen. Maar je kunt wel oud gedrag leren vervangen met iets nieuws.

  • Dus gun jezelf tijd om te veranderen.
  • Ga nieuwsgierig ontdekken wat voor jou werkt.
  • Als je faalt wees mild met jezelf en kijk naar wat je er van kunt leren.

 

2) Kleine stapjes zijn het krachtigst

Als we besluiten dat we gaan veranderen komt er adrenaline vrij. Je ziet voor je hoe het straks is, zonder die slechte gewoonte. Dat wil je! Dus kies je welke actie het gaat worden: een kleine revolutie. Daarmee kom je goed vooruit denk je. In je zonnige dagdromen ruik je bijna de finish.

Maar je moet nog starten… en overzie je niet de struikelblokken die voor je liggen. Je overschat je eigen krachten. Denkt er niet aan dat het weer flink kan omslaan. En dus wordt je na het eerste obstakel al een beetje moe. Je raakt ontmoedigd bij de eerste vervelende opmerking. Je geeft het op.

 

 

Terwijl je ook kunt kiezen voor heel kleine stapjes. Die je wel kunt overzien, en voorbereiden. Dan is de kans dat het je lukt heel groot. Een doel halen, hoe klein ook, geeft voldoening en vertrouwen. Daarmee kun je een volgend klein stapje bedenken en uiteindelijk je doel bereiken. Hoe anders is dat?

  • Bedenk de kleinste stap die je in de gewenste richting kunt maken
  • Kies iets waarvan je zeker weet dat het je gaat lukken als je er voor gaat
  • Bereid je voor: wat ga je precies doen? hoe? wanneer? met wie? wat als…?

 

Voorbeeld

Als iemand wil leren ‘nee’ te zeggen tegen zijn leidinggevende. Een eerste kleine stap kan zijn: ‘Als makkelijke collega X me vraagt iets te doen, niet gelijk ja zeggen maar 10min bedenktijd vragen’. Wanneer dat goed lukt, het uitbreiden naar meer collega’s of de bedenktijd inkorten.

 

Vragen over hoe jij voor goed kunt veranderen?

Heb je iets ontdekt wat bij jou werkt om te veranderen?

Deel het hier onder. Ik kijk er naar uit om je reactie te lezen!

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments